torsdag 24 november 2011

Eld

Jag älskar att elda! Vare sig det gäller brasa i naturen eller kamin inomhus. Jag påstår dessutom att jag är hyfsat bra på det, och att läsa elden. Jag tycker också om förarbetet d v s att såga och klyva. Att hugga upp ett helt träd med grov stam är ju ett konststycke, man måste veta var man ska sätt kilarna. Allt detta har jag lärt mig av min pappa som är uppvuxen i ett hem där man hade elden som enda värmekälla, drog hem från berget och hanterade.
Veden var slut och jag kan nu inte få ved från skogen bakom huset som tidigare så nu köpte jag för första gången. Berlingon är bra, man kan sätta in en pall utan problem. Ett par pinnar och tempen steg till 22 grader direkt, fantastiskt men för varmt för mig, jag blir trött. Det blir nu en målsättning att på dagen hålla ca 20 i huset (exkl sanitetsutrymmena) med spisen som enda värmekälla och värmare av vatten, kul.

Inga kommentarer: