lördag 4 december 2010

Helsingörstur

Idag tog vi en Helsingörstur, trodde vi, för njutningens skull och för att kanske ta hem lite pilsner, vem vet. Det var Erik, Björn, Peter och jag. Steffi skulle också kommit men uteblev.

Vädret var bra men vinden lite för stark redan när vi startade. Sundet är alltid oroligt på det smalaste stället med vågor från flera håll och halvsunds guppad vi upp och ner väntandes på en båt att passera. Vinden tilltog och vi kände att det var rätt att vända.


Vi har ett par kajaker på prov i Kayak Event, en är Raider, en form av havsracer, detta exemplar utanr roder och med skäddan fast i ett läge, intresssant att prova tänkte jag.
Detta är den enda tur någonsin som jag inte njutit alls av själva paddlingen. Raidern var för rank för mig, jag fick vara på helspänn hela tiden med stöttningar i den stökiga sjön. Svår att vända, lång med skäddan konstant nere. Herregud vill man ha tvunget ha en snabb kajak, välj Tiderace Xplore S och paddla med glädje.

hemvägen fick Erik några brottsjöar över aktern i rad och tyckte det var läge att bada, jag fanns i närheten och assisterade uppstigningen. Stohlqist G-Pod höll honom torr och varm. Tillbaka på stranden så sympatibadade Björn, galningar! Sen åkte Erik och Peter till Malmö, Björn och jag uppsökte Systemet, köpte några öl och satte oss i bastun.

Jag har paddlat till Helsingör många gånger , detta var andra gången vi bröt. Första var någon dag efter stormen Katrina som hade blåst in en massa vatten i Östersjön. Vattnet var på väg ut igen, starkaste ström jag någonsin varit med om i Sundet.

Inga kommentarer: