torsdag 3 december 2009

Zegul 530 provpaddlad

Jag var ute en kort tur med Zegul 530 demoex en kväll, i sällskap med två andra paddlare. Vi paddlade från butiken, ut i havet via hamnbasängen och vidare till Västra Hamnen och tillbaka. Det var mörkt och lite råkallt och nästan platvatten. Kajaken är 530 x 52, en vacker båt.

Zegul är Tahe Marines prestigemärke och kvaliteten är super. 530 är tillverkad med nyaste tekniken, vacuum infusion vilken ger ett lätt, starkt och styvt skrov. Glasfibervarianten har ett innerlager av kolfiber/aramid. Man kan även få kajaken helt i kolfiber/aramid. Kajaken och allt som sitter monterat är av högsta kvalitet, detaljarbetet imponerar.

Precis som i Greenlander T är både fördäck och akterdäck lågt. Jag sitter bekvämare i 530 än i GT:n, inga lårstöd på demon men det är standard när de kommer ut på marknaden. Jag hade neoprenestövlar på mig och tårna fick jag vika framåt men det var inte obekvämt. Första intrycket var att detta är en liten lättpaddlad, naggande god historia och den känslan satt i hela tiden. Lite rankare än GT, skarpa slag ger fin slutstabilitet och utmärkt manövreringsförmåga. Den känns mycket lättdriven och accelererar snabbt om man så behöver. Det blev en mycket behaglig paddeltur.

För kvinnor och inte alltför storvuxna män är 530 verkligen ett bra val. Johan Wirsén har ritat både Zegul och Skimkajakerna (förutom Differ), en viss likhet kan skymtas. Skim verkar ligga lite lågt numera så för den som spanar på t ex Dex eller Differ så vill jag absolut råda att testa 530, det kan löna sig på många sätt.

Och för den som vill löpa hela linan ut rekar jag ässet, Tiderace Xplore S.

Verkligen kul att ha så fina kajaker i våra butiker.

Inga kommentarer: