onsdag 9 januari 2008

9/1 Miljövänlig pendling

När vi skulle starta kajakbutik så var vi klara över att den skulle ligga i centrala Malmö med nära tillgång till vatten för provpaddling. Något annat var inte att tänka på.
Eftersom vi bor i Helsingborg betyder det att vi måste åka fram och tillbaka och att använda bilen dagligen kändes helt fel. Vi har funnit en bra lösning genom att vi går till stationerna och åker tåg. För min del tar promenaden femton minuter i Helsingborg och fem i Malmö, själva tågresan tar fyrtio minuter. Totalt alltså ca en timme enkel resa.

Skönt med en promenad morgon och kväll och det är toppen att åka tåg. Man kan ringa, läsa, vila etc. Möjlighet finns att träffa nya människor och om Leif och jag åker tillsammans kan vi i lugn och ro planera verksamheten. Samtidigt kan man njuta av det förbipasserande landskapet och det skiftande vädret. Ekonomiskt är det mycket förmånligare än att åka bil.
Hemresan innebär alltid mycket folk och någon enstaka gång har jag haft ståplats från Lund till Hbg. Jag ser det som ett sundhetstecken, åkandet ökar och SJ/Skånetrafiken har inte hunnit utvecklas i samma takt. Det finns underlag för längre tåg och fler avgångar i framtiden.

2 kommentarer:

Richard at Point 65 sa...

Väldigt trevlig din blog Peter (förutom att det är ett ständigt tjat om dessa Tiredrace:-). Inspirerande också så jag funderar på att lägga ut en egen blog nu. Hoppas du inte tar illa upp och jag snor din idé.
Hälsningar
Richard Öhman

Peter sa...

Hej Richard!

Kul att du fann min blogg och att du gillar den. Visst har man lite skrivklåda ibland som man kan bli av med på bloggen.

Erik på kajak.nu lärde mig blogga och jag är glad över att kunna föra traditionen vidare till dig.

Visst är det mycket Tiderace men alla vet ju redan hur spännande Point 65´s kajaker är. Ska dock snart lägga ut om alla de nya detaljförbättringarna som du informerade om, det blir bra!

Ha det gott och paddla på!

Peter